Vlootavond 17 september

afbeelding

Wellicht heb je er nog nooit over nagedacht, maar dit artikel geeft je wat meer inzicht in de vloot van DDS en het waarom van de vlootavond op 17 september. Gastvrouwe van die avond is onze Commissaris Materiaal: Gérique Folkers. Uitgangspunt van de avond is een voorstel voor nieuw materiaal dat Gérique heeft rondgestuurd. Dat voorstel is gebaseerd op het vlootplan. Het gaat nu even te ver daar heel diep op in te gaan, maar je kunt er hier meer over lezen.

Wel belangrijk om te weten is dat DDS ieder jaar nieuwe boten, ergometers of riemen aanschaft. Ieder jaar is daar ca € 30.000 voor beschikbaar uit het botenfonds dat wordt gevuld vanuit de contributie. De beslissing over welk materiaal uiteindelijk wordt besteld, wordt genomen door de ALV, de Algemene Leden Vergadering van DDS, op 31 oktober. In oktober en niet op de ALV in april, omdat we dan de nieuwe boten in het nieuwe voorjaar kunnen gebruiken.

Op 17 september presenteerde Gérique het voorstel dat de Materiaalcommissie heeft gedestilleerd uit het vlootplan:

  1. Een lichtgewicht twee op S1-niveau door 1 van de onderstaande 2 opties:
         OPTIE 1: Wedstrijdtwee aanschaffen, Skidbladnir (S3) door naar S2, Dubbeltje door naar S1, Dubbelganger uit de vaart.
         OPTIE 2: Een nieuwe twee op S1 aanschaffen, Dubbelganger uit de vaart.
  2. Een nieuwe wherry. 't Witte Wief begint slecht te worden, er is vaak schade aan. De afgelopen twee jaar is de aanschaf van een nieuwe wherry uitgesteld. Derhalve het voorstel om nu wel een nieuwe wherry aan te schaffen.
  3. Een nieuwe C4+ als vervanging van de Zeewier. Tevens het voorstel om een van de bestaande C4-en op boord te zetten om het boordroeien te stimuleren.

Constructieve discussie

Gérique trapte af met de vraag of iedereen zich in principe kan vinden met deze vervangingen of dat men andere knelpunten in de vloot ziet. Als die er niet blijken te zijn, ontstaat er een levendige en ook constructieve discussie. Zo wordt ter discussie gesteld of het wel de Dubbelganger moet zijn die uit de vaart moet. Is er wellicht een andere weliswaar nieuwere twee, maar toch in mindere staat? Nee, de Dubbelganger is erg robust en zwaar. Dames en jeugd kunnen deze boot bijna niet tillen, dus het is geen straf om deze door een modernere boot te vervangen. Titus geeft aan dat er eigenlijk geen twee is op S1 of S2 niveau voor zwaardere roeiers. Dit zou de Janssen en Jansen moeten zijn, maar deze boot ligt dan toch te diep in het water. Is daar wellicht iets op te verzinnen?

De keuze tussen de 2 opties is trouwens wel interessant. Nieuwe S1 boten kopen we liever wat rubuster, maar de ervaring leert ook dat alle roeiers blij worden het doorschuiven van S3 naar S2 en naar S1. Lichte, smalle en stijve wedstrijdbootjes? Fijn! Wellicht wel wat kwetsbaarder, maar veel leuker en lekkerder roeien! Ten aanzien van de wherry wordt gevraagd of dit type boten wel worden gebruikt. Hebben we er wel 2 nodig? Het antwoord vanuit de groep is ja! Wherry's worden geregeld gebruikt en geven meerwaarde aan de vloot.

Iedereen is blij met een nieuwe C4+. Als we die aanschaffen, gaan we wel over het budget heen, geeft Gérique aan. Hebben we dat ervoor over? De mening is dat DDS genoeg reserves heeft om incidentieel extra geld uit te geven. Een nieuwe C4+ is welkom, omdat de Zeewier oud en zwaar begint te worden en de Rob van Schie geregeld uit conditie is. De Wiersma vieren (Corbulo en Keereweer) bevallen erg goed, dus dat is bijna een uitgemaakte zaak. Menno vraagt zich wel af of we perse een C4 op boord moeten hebben. Hij leert roeiers die toch al wel kunnen scullen liever meteen in glad materiaal boordroeien. Met scull ervaring weet je al wel balans te houden en hoef je niet perse te starten in een C-boot.

Boordproeven

Gérique staat een kort uitstapje toe als het gaat om boordproeven halen. Dit volgt namelijk uit de discussie over de C4. Momenteel moet je de B1 proef halen in een C2. De boord C2 die we hebben, wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor het oefenen voor en roeien van de proef. Als we dan toch te weinig ruimte hebben, is hier wellicht een ruimtebesparing te behalen. Waarom niet proefroeien in een gladde 2 of B1 en B2 samenvoegen tot 1 proef? Een uitstapje en een goede discuissie, maar geen beslissing die in dit overleg genomen kunnen worden. Dennis, Commissaris Instructie en verantwoordelijk voor de proevencommissie van DDS schrijft wel meteen mee natuurlijk. Ook over de aanschaffen van de boten wordt hier niets besloten! We hebben een goede discussie gehad en Gérique heeft alle adviezen, meningen en tips genoteerd die ze verwerkt in een definitief voorstel dat wordt voorgelegd aan de ALV op 31 oktober.