MatCIE in ACTIE

afbeelding

2020 is voor ons een vreemd jaar geweest: Eerst helemaal niet roeien, daarna alleen in de skiffjes, gedurende de zomer weer in alle boten en nu weer alleen skiffen. Vanwege het aan de kant liggen van de grotere boten hebben velen voor het eerst sinds lange tijd in een skiff gezeten en hiermee geroeid. Goed om te zien dat de meeste van ons blijven roeien om verbonden te blijven met DDS!

Het lang op het droge liggen van de boten heeft er ook voor gezorgd dat de Materiaal Commissie (MatCie) enkele boten een flinke opknapbeurt heeft kunnen geven. Hoewel er daarnaast ook genoeg skiffs zijn hersteld die schade op hebben gelopen. Aan de hand van de reparaties aan de Ros Beyaert, de Athene en de Chronos wordt het werk van de MatCie in 2020 besproken. Het stuk over de Chronos zal het meest uitgelicht worden, aangezien hier door DDS zelf het carbon is gelegd op de romp van de boot en dit een zeer secuur en specialistisch werk is, wat nog niet eerder zelf door DDS is opgepakt.

Ros Beyaert
Marion en Geert hebben de Ros aan het begin van de coronatijd helemaal onderhanden genomen, een deel hiervan is al genoemd door Marion in: “De riem van… Marion!”. Het was namelijk hoog tijd dat de Ros een opknapbeurt kreeg! Eerst is hij helemaal gestript en daarna is de binnenzijde van top tot teen geschuurd om de oude laklaag te verwijderen. Deze was namelijk helemaal verweerd door de elementen. Dit zie je goed op foto 1, waarbij de laklaag van het dek helemaal vergeeld is door de zon en de kalkaanslag. Ook zie je dit in de kuip waar normaal het voetenbord boven zit. 

Na al het schuren en schrapen is er een nieuwe laklaag aangebracht en zijn andere delen goed in de verf gezet. De gelakte en geverfde binnenkant is te zien op foto 2. Daarnaast zijn onder andere de bankjes, sliding en de elektronica ook helemaal nagekeken en vernieuwd waar nodig. Toen de boot helemaal klaar was, halverwege juni, kreeg hij ook een extra naam: “Ros Beyaert, Het Beste Paerd van Stal“. Dit is zeker verdiend na al het harde werk en het prachtige resultaat!

https://roeiclub.blob.core.windows.net/media/Default/images/Slaggaard/2021/special_januari/foto1 Ros gestript.jpg  

Foto 1: De Ros gestript, voor het lakken.

Foto 2: De Ros na het onderhoud, let ook op de DDS-blauwe instapstrepen!

Chronos

De Chronos is laatst ook helemaal opgelapt na schade; een zwaar stuk hout had namelijk de kiel ingedeukt en daardoor de structuur van het materiaal beschadigd, hierdoor was een reparatie onvermijdelijk om de boot weer volledig waterdicht en dus “roeiklaar” te krijgen.

Foto 3: Chronos aan de start van de reparatie, vlak na het opensnijden van de buitenhuid. Stap 1 in het repareren van zo’n schade.


Vanwege de grootte van de schade moest de buitenste laag carbon en de honingraat structuur middenin vervangen worden. Huidige boten worden namelijk opgebouwd uit drie lagen: Een carbon buitenhuid, een aramide honingraat middenlaag en een kevlar of carbon binnenkant. Door de twee stevige vezel materialen (kevlar en carbon) te combineren met een ander materiaal in het midden kunnen er sterke en zo licht mogelijke boten gemaakt worden.
Maar wanneer het midden, het sandwich-materiaal, ook beschadigd raakt, wat hier bij de Chronos gebeurd is, moet dit ook gerepareerd worden. Anders verliest de boot stevigheid, doordat zijn structurele integriteit verloren is.

Uit het bovenstaande verhaal kun je opmaken dat dit niet eenvoudig te repareren valt. Vanwege de tijd en interesse van de MatCie en het behapbare formaat van de schade is er besloten om het zelf te repareren. Hiervoor schakelden zij de hulp in van Proteus (Erik), omdat zij meer ervaring hebben met het repareren van zulke schades aan de boten.
Erik heeft Geert, Hans en Marion vakkundig geholpen: van het inkopen van de juiste materialen, het voorbereidende werk, tot de hands-on instructie van de reparatie. Hieronder een samenvatting van het verrichte werk.

De carbon reparatie
De reparatie van zulke schades gaat als volgt: Als eerste wordt de buitenhuid opengesneden om de grootte van de schade binnenin te beoordelen, zie foto’s 3 & 4. Bij de Chronos was de buitenhuid en de middenlaag beschadigd. De binnenste laag was gelukkig nog heel!

Foto 4: Het uitgeschuurde en uitgefreesde gat, hier is een afdruk van de honingraat structuur goed te zien, alsmede de intacte binnenlaag.


Bij schade aan de buitenhuid en de middenlaag wordt er rondom de schade materiaal weggehaald, zodat je er zeker van bent dat het materiaal dat er nog zit nog helemaal intact is. Daarna wordt dit opgeschuurd, zodat de boot klaar is voor de volgende stap: het gieten van het schuim.

De honingraat structuur van de middenlaag is zeer lastig op dezelfde manier terug te brengen, daarom wordt er PU schuim met dezelfde materiaaleigenschappen (dichtheid en stevigheid) ingegoten, die deze honingraat als het ware nabootst. Daarna laat je het uitharden, waardoor het de gewenste materiaaleigenschappen krijgt. Foto’s 5 & 6 laten zien hoe het schuim in het gat is gegoten en hoe het eruit ziet na het uitharden.

  
Foto 5: De Chronos met het net ingegoten schuim.


Foto 6: De Chronos nadat het schuim is uitgehard. De zwarte ovaal laat zien hoe groot het carbon stuk moet worden.


Als het schuim is uitgehard wordt het weer opgeschuurd, zodat het mooi de ronding van de romp volgt. Dan kan de buitenlaag gerepareerd worden door er een laag carbon overheen te plaatsen. Deze strook carbon is iets groter dan het gat in de boot om de middenlaag overal goed te bedekken.

Het carbon wordt op het gat gelegd en bestreken met epoxyhars om de carbonvezels te impregneren. Deze hars hardt daarna uit zodat er een stijve laag ontstaat die vast is geplakt aan het onderliggende materiaal. Daarna worden er enkele hulplagen op het carbon gelegd, zie foto’s 7 & 8. Dit doe je om later bij het vacuümtrekken de lucht zo gelijkmatig mogelijk te verdelen, hierdoor staat het hele stuk onder dezelfde druk, waardoor de ronding in de boot exact hetzelfde blijft.

    
Foto 7: Het net gelegde stuk carbon, bestreken met epoxyhars. De vacuümpomp staat net achter de boot op de grond. Foto 8: De lamineerlagen met het plastic folie eroverheen worden vacuüm getrokken, zodat er overal evenveel druk op komt te staan.


Nadat het stuk is vacuüm getrokken kun je na 8 uur het resultaat beoordelen. Wanneer dit nog niet goed genoeg blijkt te zijn, is het materiaal zeer vergevingsgezind en kun je de bovenstaande stappen (openmaken, opschuren, vullen en lamineren) opnieuw volgen om tot een beter resultaat te komen.
Als blijkt dat het resultaat goed is, moet het geheel nog tot 24 uur verder uitharden. Daarna kan de boot opnieuw gelakt worden om er als nieuw uit te zien 😊!
Op foto’s 9 & 10 zie je de Chronos na zijn respectievelijke eerste en derde laklaag. De gevorderde kijker ziet dat na de derde laklaag de weerkaatsing van het licht mooi doorloopt vanaf de originele huid naar het gerepareerde stuk, dit betekent dat de ronding van de boot hetzelfde is gebleven na de reparatie, een zeer mooi resultaat!
De Chronos is op dit moment ook weer in de vaart, dus iedereen kan bekijken hoe hij er na al het harde werk eruit ziet!

  
Foto 9: De plek na de eerste laklaag, hier zie je nog goed het carbon stuk zitten.

Foto 10: Na drie laklagen is de plek nauwelijks meer zichtbaar! De lichtlijnen laten goed zien dat de ronding van de boot intact is gebleven.



Athene
De Athene is ook onder handen genomen voor groot onderhoud. Eerst is hij helemaal glad geschuurd en gekrabd zoals de Ros, waarbij ook de oudere kitranden niet zijn vergeten. Dit zie je goed op foto 11.
Hierna was hij klaar om helemaal opnieuw gelakt en geverfd te worden. Daarnaast heeft Geert de voetenplank van de Athene ook gelijk gelamineerd met carbon om deze extra te verstijven. Dit zorgt ervoor dat de voetenplank bij de afzet minder vervormd en je meer energie naar het water verplaatst, waardoor je efficiënter roeit.
Hij is dus helemaal klaar voor het aankomende wedstrijdseizoen. Foto’s 12 & 13 laten de gelamineerde voetenplank en het eindresultaat zien.

   Foto 11: De Athene vóór groot onderhoudFoto 12: Het met carbon gelamineerde voetenbord van de Athene.
Foto 13:  De Athene met een nieuwe laklaag en het nieuwe voetenbord.



Help de MatCie!
In het afgelopen jaar heeft de MatCie vele boten kundig kunnen opknappen en repareren, wat de foto’s goed laten zien! Alleen is het werk van de MatCie nooit klaar, zeker op een vereniging waar zo vaak geroeid blijft worden als DDS. Het beste is natuurlijk om schades te voorkomen (Blijf goed kijken, gebruik de boegbal niet als stootkussen voor het vlot en sleep je riem niet over het vlot bij het aanleggen :-) ). De MatCie heeft altijd genoeg klusjes die door elke enthousiaste DDS’er gedaan kunnen worden, zoals de boten poetsen en riemen verven. Mocht je een keer op woensdagavond (vaste werkavond) tijd hebben om te helpen, laat het even weten! Of vind jij dat je lievelingsboot toch wel erg bruin is geworden, neem dan het initiatief om die boot weer te laten schitteren. Nu met Corona en de vroege zonsondergang is er genoeg tijd en ruimte om klusjes op te pakken. Vanwege de corona-maatregelen is het echter fijn als je even aangeeft dat je komt, dan kan hier rekening mee gehouden worden.

Als je daarnaast geïnteresseerd bent geworden in het opknapwerk en de nieuwe technieken die hierbij komen kijken, dan ben je van harte welkom om je aan te melden bij de MatCie! Contact Rob van Buren, de commissaris materiaal, hierover op het volgende e-mailadres: com_materiaal@rvdds.nl.